Nyt design til
Østfyns Museer

Østfyns Museer herunder Johannes Larsen Museet, Ladby Vikingemuseum og Nyborg Slot har fået redesignet deres respektive websites. Ydermere er en fælles webshop blevet udviklet.

Projektnavn:
Østfyns Museer

Lanceringsdato:
11 marts 2013

Leverancer:
Websites, Mobil og tablets, Umbraco

Ydelser:
Design
Mobil tilstedeværelse
Umbraco CMS

Link:
http://www.ostfynsmuseer.dk/

  • En række østfynske museer har fået nye websites og ny webshop.
    En række østfynske museer har fået nye websites og ny webshop.
  • Det er med enkelte ressourcer muligt, at tilrette det enkelte museums website til eget ønskede udtryk.
    Det er med enkelte ressourcer muligt, at tilrette det enkelte museums website til eget ønskede udtryk.

Behov

Østfyns Museer herunder Johannes Larsen Museet, Ladby Vikingemuseum og Nyborg Slot ønskede et nyt design af deres respektive websites. Yderligere ønskede man en ny fælles webshop.

Som udgangspunkt var der derfor fokus på redesign af de enkelte museers websites samt udvikling af en ny platform. Ligeledes var der fokus på den mobile tilstedeværelse, og på at optimere og udnytte de muligheder der er heri.

Ostfyens _content _img

Løsning

Løsningen for de fire websites blev bygget på Umbraco platformen, hvorimod Ucommerce blev anvendt til webshoppen. De fire websites tager udgangspunkt i samme design og samme struktur. På Østfyns Museers website kan brugere se det fælles gods fra områdets besøgssteder. På sitet findes en fælles kalender over arrangementer og udstillinger, og yderligere findes en emneinddelt skoletilbudsfunktion, hvor undervisere kan finde de enkelte museers tilbud og samtidig se, hvilke skolefag der relaterer sig til disse arrangementer.  På sitet har besøgende samtidig adgang til en webshop med visning af diverse produkter – som kan købes online. Yderligere er et fælles nyhedsbrev med integration til Campaign Monitor integreret, hvilket gør det nemt for Østfyns Museer at udsende nyhedsbreve til interesserede brugere.

De tre individuelle museer har fået deres eget website, som udelukkende viser indhold fra det respektive museum – nyheder, begivenheder osv. Yderligere er en kalender implementeret på websitet, således at de enkelte museer nemt og overskueligt kan holde deres besøgende opdateret om nye begivenheder osv.  

Websitet for Østfyns Museer fungerer, som hovedsite for både små og store museer på Østfyn – sitet henviser til museer, som har egne websites, og mindre museer som ikke har egne websites er præsenteret på almindelige undersider på websitet. På den måde bliver der formidlet information om både små og store museer på Østfyn.

På Østfyns Museers website kan brugere se det fælles gods fra områdets besøgssteder

Ide, udvikling og undervisning

Igennem projektet har Twins Solutions været ansvarlig for alle opgaver og faser – lige fra den indledende analyse, informationsarkitektur og design til udvikling og undervisning. Østfyns Museer har fået et opdateret design, hvor det med enkelte ressourcer er muligt at tilrette det enkelte museums website til eget ønskede udtryk.

En løsning, som henvender sig til flere målgrupper

Fælles for de fire websites som Twins Solutions har udviklet er, at de er bygget op omkring det samme design, og den samme struktur – de findes desuden både på dansk og engelsk, hvilket sikrer at flere får adgang til den information der er at finde på de respektive websites. Webshoppen findes dog kun på dansk.